Stiekeme mindfulness (6 tips voor buiten en binnen)

Hou je ook zo van de herfst en geniet je van de bomen met hun kastanjes en dennenappels? Stiekem ben je dan bezig met mindfulness. Mindfulness heeft alles te maken met aandacht. Als je chronisch ziek bent en pijn hebt, of benauwd bent, kun je hier helemaal door beheerst zijn. Je aandacht op iets anders richten helpt. Je kunt je focussen op je ademhaling of op die delen van je lichaam die niet pijnlijk zijn.

Er zijn ook creatieve manieren om je aandacht te richten op zaken die niets met je beperking te maken hebben. Omdat het ook belangrijk is om regelmatig groene energie op te snuiven heb ik creativiteit en stiekeme mindfulness voor jou gecombineerd in de volgende tips:

IMG_20150927_084634[1]Tip 1: Ga kastanjes zoeken, stel jezelf een doel, bijvoorbeeld als je er 25 gevonden hebt mag je naar huis, naar de warme chocolademelk. Zorg er wel voor dat je dit in het juiste seizoen doet en dat er ook echt kastanjebomen staan anders wordt het een hele lange wandeling. Geen Kastanjebomen in de buurt? Eikels, dennenappels of mooi gekleurde bladeren kan natuurlijk ook.

Tip 2: Maak van je gevonden schatten thuis een stilleven. Zo word je er je steeds weer aan herinnerd hoe goed je bezig bent. Uiteraard kun je nog wat tuinkabouters of elfjes toevoegen, leef je uit!

Tip 3: Neem je smartphone mee en maak foto’s van alles wat je tegenkomt in je lievelingskleuren. Maak er een fotocollage van en gebruik deze als bureaubladachtergrond. Iedere keer als je de pc opstart word je daar weer vrolijk van.

Echt geen weer (of zin, of energie) om naar buiten te gaan? Doe dan dit: 

Tip 4: Pak een stoel, ga voor het raam zitten en volg steeds een regendruppel die langs het raam glijdt. Als je hem halverwege kwijt bent, neem je gewoon een andere. Hetzelfde kun je ook doen met bijvoorbeeld sneeuwvlokken, hagel of de vallende blaadjes uit de boom.

20150727_155945[1]Tip 5: Maak een herfstcollage. Pak een stapel tijdschriften en ga op zoek naar alles wat jou aan de herfst doet denken. Je kunt kiezen voor afbeeldingen, maar het is ook leuk om alleen voor herfstkleuren te kiezen en er juist iets abstracts van te maken.

Tip 6: Gewoon lekker kleuren is ook altijd een hele goede manier om je aandacht te richten en tegelijkertijd je gedachten te laten stromen zonder er aandacht aan te besteden.

Wil je ook stiekem aan mindfulness doen? Meld je aan via de mail lia@on-beperktleven.nl

Open WhatsApp
1
Stel je vraag via WhatsApp
Hallo, waar kan ik je mee helpen?